چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت / ۱۴۰۴ Wednesday / 14 May / 2025
×
رگ حیات کشاورزی استان مرکزی در خطر مرگ
جهاد کشاورزی استان مرکزی

رگ حیات کشاورزی استان مرکزی در خطر مرگ

گنج یابی که به گنج نرسید
فرمانده انتظامی محلات

گنج یابی که به گنج نرسید

25 فروردین, بزرگداشت عطار نیشابوری گرامی باد
  • کد نوشته: 1900
  • منبع: نسیم محلات
  • ۲۵ فروردین
  • 17 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • عطار نیشابوری،از برجسته‌ترین شاعران و عارفان ایرانی قرن ششم و هفتم هجری، نه تنها به دلیل آثار ادبی و عرفانی‌اش شناخته می‌شود، بلکه زندگی او نیز سرشار از نکات تأمل‌برانگیز است. او در سال ۵۴۰ هجری قمری در نیشابور به دنیا آمد و در سال ۶۱۸ هجری قمری در جریان حمله مغولان به قتل رسید.

    دوران کودکی عطار در زمان حملات غزها به خراسان گذشت، که باعث شد او از همان ابتدا با مفهوم درد و رنج آشنا شود. این تجربه‌ها بعدها در آثار او به شکل عمیقی نمایان شد.

    عطار در ابتدا به شغل عطاری (داروفروشی) مشغول بود و همین شغل، نام او را به عنوان “عطار” ماندگار کرد. اما آنچه کمتر گفته شده، تأثیر عمیق این حرفه بر دیدگاه عرفانی اوست. عطاری، که با درمان جسم انسان‌ها سروکار داشت، به نوعی الهام‌بخش او برای درمان روح انسان‌ها از طریق عرفان و شعر شد. این ارتباط میان جسم و روح، در بسیاری از آثار او به چشم می‌خورد.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد عطار، توانایی او در ترکیب داستان‌سرایی با مفاهیم عرفانی است.
    درکتاب”منطق‌الطیر”، او از زبان پرندگان برای بیان مراحل سلوک عرفانی استفاده می‌کند. این اثر نه تنها یک شاهکار ادبی است، بلکه به نوعی یک راهنمای عملی برای سالکان طریقت به شمار می‌رود.

    عطار در آثار خود به شدت از فلسفه فاصله می‌گیرد و بیشتر به عرفان عملی و تجربی می‌پردازد. او در کتاب “تذکرهالاولیا”، زندگی‌نامه عارفان بزرگ را به گونه‌ای روایت می‌کند که خواننده را به تأمل وادار می‌کند. این کتاب، برخلاف بسیاری از آثار مشابه، به جای تمرکز بر نظریه‌ها، بر تجربه‌های واقعی عرفا تأکید دارد.

    یکی از نکات کمتر شناخته‌شده درباره عطار، تأثیر او بر مولانا است. مولانا در اشعار خود بارها از عطار به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین شخصیت‌های زندگی‌اش یاد کرده است. این ارتباط نشان‌دهنده جایگاه ویژه عطار در تاریخ عرفان و ادبیات فارسی است.

    برخی از آثار منسوب به عطار، مانند “خسرونامه” و “اشترنامه”، به اشتباه به او نسبت داده شده‌اند. پژوهشگران معتقدند که این آثار محصول دوران انحطاط عرفان بوده‌اند و نام عطار برای حفظ آن‌ها استفاده شده است.

    اگر بخواهیم عطار را در یک جمله توصیف کنیم، می‌توان گفت او شاعری بود که با کلماتش، پلی میان زمین و آسمان ساخت.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *